حوزه نوشت: معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان گفت: مسئولان و مدیران نباید وضعیت طلبه را با طلبه ۵۰ سال قبل مقایسه کنند، چرا که وضعیت هر طلبه باید در دوران زندگی اش سنجیده شود. حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: از شروط مفید بودن […]

مقام حوزوی: طلبه‌ها در «اداره حداقلی زندگی» خود با مشکلات متعدد درگیرند / مدیران، فکر «عاجل و اثرگذار» کنند

حوزه نوشت: معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان گفت: مسئولان و مدیران نباید وضعیت طلبه را با طلبه ۵۰ سال قبل مقایسه کنند، چرا که وضعیت هر طلبه باید در دوران زندگی اش سنجیده شود.

  • حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: از شروط مفید بودن طلبه در جامعه امروز آن است که طلاب له مهارت های تخصصی مجهز و سپس حس مفید در وجود طلبه ارتقا یابد .
  • وی با اشاره به اشاره به هویت فلسفی و اجتماعی انسان، ادامه داد: در دروس اخلاق معمولا به هویت فلسفی بیشتر پرداخته شده و از هویت اجتماعی غفلت می شود، در حالی که بایستی نقش اجتماعی افراد به ویژه طلاب مورد توجه قرار گیرد.
  • معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: حوزه های علمیه از دیرباز تا کنون دارای دو بال تعلیم و تربیت یا به نوعی آموزش و تهذیب بوده است و این دو موضوع در کنار همدیگر کمک کننده به پرورش و رشد طلاب و روحانیون بوده است.
  • وی با تاکید بر اینکه یکی از سیره های علمای سلف صالح و بزرگان حوزوی گذشته توجه و تمرکز بر امر تهذیب نفس و تربیت اخلاقی طلاب بیش از آموزش بوده است و این موضوع مهم باید بار دیگر در قضای حوزه های علمیه و مدارس علمیه ساری و جاری شود.
  • حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی افزود: در این راستا حوزه علمیه اصفهان اقدام به طراحی و اجرا طرح رشد و تعالی طلاب با محوریت مهارت افزایی و تاکید بر امور تهذیبی پرداخته است که همراهی، هماهنگی و هم افزایی معاونین فرهنگی مدارس علمیه لازمه موفقیت این طرح در مرحله اجرا است.
  • وی خطاب به مسئولین و تصمیم سازان حوزه های علمیه کشور گفت: دو نکته در شرایط کنونی برای کیفیت بخشی به وضعیت حوزه لازم است، نخست توجه به معیشت طلاب؛ متأسفانه امروزه وضعیت خوبی ندارند و شایسته است مدیران فکر عاجل و اثرگذار داشته باشند.
  • معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: مسئولان و مدیران نباید وضعیت طلبه را با طلبه ۵۰ سال قبل مقایسه کنند، چرا که وضعیت هر طلبه باید در دوران زندگی اش سنجیده شود؛ در شرایط حاضر طلبه ها با مشکلات متعدد در اداره حداقلی زندگی خود درگیر هستند که باید برای کیفیت بخشی آموزش و تربیت، تدبیری داشت.
  • وی اذعان کرد: نکته دومی که در شرایط فعلی از سوی تصمیم سازان و مدیران حوزوی باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به تهذیب وتربیت طلاب است، حوزه علمیه باید از آموزش محوری خارج شود وبه عرصه های تربیتی طلاب نیز چون سیره گذشته توجه مضاعف نماید.
  • حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی ابراز کرد: تربیت فقط آموزش نیست و این روند باید اصلاح شود، که براین اساس درحوزه علمیه اصفهان طرح رشد و تعالی را سامان داده، اما هنوز به دلیل سایه سنگین آموزش برسر طلبه، فرصتی برای اجرای این امور را پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید :

۲۱۲۲۰