در آخرین روز هفته، یک اتفاق مهم در بازار ارز افتاد: دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی رفت. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. با افت روز آخر هفته میزان بازدهی دلار در انتهای هفته گذشته به منفی […]

60711d4646666_60711d4646668 در آخرین روز هفته، یک اتفاق مهم در بازار ارز افتاد: دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی رفت. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

با افت روز آخر هفته میزان بازدهی دلار در انتهای هفته گذشته به منفی ۷/ ۳ درصد رسید. مهم‌ترین اثر افت قیمت دلار در روز پنج‌شنبه،‌ دادن سیگنال کاهشی به بازار سکه بود. سکه امامی در روز پنج‌شنبه ۱۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

افزایش بهای طلای جهانی در روز پنج‌شنبه عاملی بود که موجب شد سکه بتواند سطح حمایتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را حفظ کند. در صورتی که فلز گرانبهای داخلی این سطح را از دست بدهد، احتمال نزول‌های شدیدتر در بازار وجود دارد. البته برای افت بیشتر سکه، قیمت دلار نیز باید افت بیشتری را تجربه کند. با این حال، در معاملات پشت خطی روز جمعه اسکناس آمریکایی رفتار افزایشی از خود نشان داد و حتی در مقاطعی به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازگشت. اگر دلار روز شنبه بالای مرز ۲۵ هزار تومانی نوسان کند، احتمال دارد که سکه امامی نیز به بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی بازگردد.

به گفته فعالان، در آخرین روز هفته معامله‌گران به‌دلیل ادامه مذاکرات وین کمی محتاطانه‌تر رفتار کردند، ولی زمانی که احساس کردند نتیجه مورد انتظار آنها، ممکن است از این مذاکرات به‌دست نیاید، بار دیگر خریدار شدند. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که تب و تاب خبری در بازار ارز وجود داشته باشد، چنین نوسانات رفت و برگشتی نیز ادامه خواهد یافت. با این حال، در مجموع در هفته‌ای که گذشت قدرت با کاهشی‌های بازار بود، چرا که دلار نزدیک به ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه امامی نیز حدود ۸/ ۴ درصد افت قیمت را به ثبت رساند. در بازار سکه‌های کوچک نیز افت‌های شدیدتری به ثبت رسید، به‌طوری‌که نیم سکه بیش از ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و ربع سکه نزدیک به ۶ درصد افت قیمت را به ثبت رساند. نیم سکه در آخرین روز هفته به سمت محدوده ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی حرکت کرد. این درحالی بود که پنج‌شنبه دو هفته پیش در محدوده ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قرار داشت. ربع سکه نیز روز پنج‌شنبه تا محدوده ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومانی افت کرد. ربع سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورده بود.

خبر حساس برای بازار ارز

برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران گزارش دادند که نخست‌وزیر کره‌جنوبی در هفته جاری به ایران سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم دفتر نخست‌وزیر کره‌جنوبی روز جمعه اعلام کرد، «چونگ سیه کیون» برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره روابط دوجانبه و سایر موضوعات یکشنبه به تهران سفر می‌کند. این سفر از این جهت برای بازار ارز اهمیت دارد که برخی معامله‌گران تصور می‌کنند، ممکن است این سفر منجر به آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران شود. آزادسازی پول‌های بلوکه شده دست بانک مرکزی برای مداخله در بازار را بازتر می‌کند. در مورد بازار طلا تعطیلاتی وجود خواهد داشت که ممکن است حجم معاملات را کاهش دهد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته است، بازار طلا و جواهر تهران و تمام اعضای صنفی این اتحادیه همزمان با مشاغل گروه‌های ۲ به مدت دو هفته از روز شنبه ۲۱ فروردین تعطیل هستند.

۲۲۳۲۲۴