آشپزخانه یکی از مهم ترین مکان ها برای هر منزلی به شمار رفته و به همین دلیل نیازمند توجه ویژه ای دارد. فرش آشپزخانه یکی از مهم ترین دکوراسیون و جزئیات هر آشپزخانه ای به شمار می رود، بنابراین شما باید انواع فرش آشپزخانه بر اساس معیار های مختلف را شناخته . بهترین انتخاب را […]

آشپزخانه یکی از مهم ترین مکان ها برای هر منزلی به شمار رفته و به همین دلیل نیازمند توجه ویژه ای دارد.

فرش آشپزخانه یکی از مهم ترین دکوراسیون و جزئیات هر آشپزخانه ای به شمار می رود، بنابراین شما باید انواع فرش آشپزخانه بر اساس معیار های مختلف را شناخته . بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این مقاله ما با جزئیات کامل به بررسی انواع فرش آشپزخانه پرداخته ایم تا بتوانید فرش اشپزخانه مناسبی را خریداری نمائید.

راهنمای خرید فرش آشپزخانه بر اساس طرح

فرش های آشپزخانه طرح های گوناگونی دارند که هر یک مناسب یک دکوراسیون بوده:

فرش آشپزخانه طرح ادویه جات و میوه ها

یکی از پرطرفدارترین طرح ها برای فرش اشپزخانه، فرش طرح ادویه جات و میوه ها بوده که بسیار راحت با هر دکوراسیونی هماهنگ شده و به آشپزخانه تان زیبایی را به ارمغان می آورد.

البته لازم به ذکر است که هنگام انتخاب فرش ادویه جات برای اشپزخانه نکات زیر را اگر رعایت کنید، فرش مناسب تری را خریداری نمایید.

  • سعی کنید از بین فرش هایی که دارای ادویه جات های تیره تر در طرح خود هستند، دست به انتخاب بزنید.
  • اکثر فرش های طرح میوه جات و ادویه جات دارای پادری نیز هستند، پس اگر همزمان به دنبال پادری برای اشپزخانه خود نیز هستید از طرح هایی دیدن کنید که در ابعاد کوچک تر نیز قابل خرید باشند.
  • از طرح هایی استفاده کنید که درون آنها میوه ها یا ادویه های کمتری استفاده شده باشد زیرا هر ادویه و هر میوه دارای رنگ منحصر بفرد خود بود و این شلوغی رنگ باعث ایجاد جلوه ای نامناسب در ذهن بیننده می شود.
  • اگر از طرح های میوه جات میخواهید انتخاب کنید، سعی کنید تصویر بزرگتری داشته باشند و جزئیات بزرگتری را در بر بگیرند.
  • اگر می خواهید از طرح ادویه جات استفاده کنید، معمولا طرح های دارای جزئیات بیشتر انتخاب مناسب تری هستند.

فرش اشپزخانه طرح مدرن

یکی دیگر از فرش هایی که در مدت کوتاهی توانست بین سلیقه مردم جای بگیرد، فرش آشپزخانه مدرن می باشد.

فرش اشپزخانه طرح مدرن به دلیل مدرن شدن دکوراسیون داخلی اشپزخانه ها توانست انتخابی مناسب برای پوشش مساحت کف آشپزخانه ها باشد.

فرش های مدرن نیز به دسته بندی های زیر تقسیم میشوند:

طرح‌های هندسی:

این طرح‌ها از خطوط صاف و منحنی، اشکال هندسی مانند مربع، دایره و مثلث و الگوهای هندسی پیچیده تشکیل شده‌اند.

فرش‌های مدرن با طرح هندسی برای آشپزخانه های مدرن و مینیمالیستی (ساده گرایی) مناسب هستند.

طرح‌های بته جقه:

یکی از زیباترین فرش های مدرن، فرش های طرح بته جقه هستند.

این طرح‌ها از نقوش سنتی ایرانی الهام گرفته شده‌اند و با رنگ‌های مدرن و امروزی ترکیب شده‌اند. که میتوان با انواع دکوراسیون کلاسیک و مدرن آشپزخانه هماهنگ شود.

طرح‌های انتزاعی:

این طرح‌ها از اشکال و رنگ‌های نامنظم و غیرقابل تشخیص تشکیل شده‌اند و می‌توانند حس پویایی و شور و هیجان را به فضا القا کنند.

و به دلیل طرح غیر قابل تشخیص خود اگر دچار کثیفی و آلودگی شوند به طور مثال ماده ای روی آنها ریخته شود به راحتی قابل تششخیص نبوده و نیاز نیست آنها را در مدت کوتاهی شسشتو دهید.

به همین دلیل برای خانواده هایی که بچه های کوچک دارند و امکان اینکه فرزندشان در اشپزخانه خوراکی یا نوشیندیشان را بریزند هست فرش های طرح انتزاعی برای اشپزخانه یک گزینه مناسب به شمار می رود.

طرح‌های گل و بوته:

این طرح‌ها از گل‌ها و بوته‌های طبیعی الهام گرفته شده‌اند و حس لطافت و زیبایی را به فضا القا می‌کنند.

که به شما توصیه می کنیم اگر قصد خرید و انتخاب از بین طرح های گل و بوته هستید سعی کنید از طرح های خلوت تر یا به عبارت دیگر از طرح هایی استفاده کنید که در آنها فقط یک نوع گل و بوته استفاده شده باشد.

طرح ورساچ:

فرش ورساچ یا ورساچه برگرفته از طرح های برند لوکس ایتالیایی ورساچه الهام گرفته شده است، این فرش‌ها معمولا دارای نقوش و طرح‌های خاص و مجللی هستند که برگرفته از سبک باروک و روکوکو (دو تا از سبک های معماری)می‌باشند.

این فرش‌ها به دلیل طراحی‌های خاص و مجللی که دارند، می‌توانند جلوه‌ای لوکس و شیک به دکوراسیون آشپزخانه بدهند. با این حال، انتخاب فرش ورساچه آشپزخانه به سلیقه‌ی شخصی و سبک دکوراسیون آشپزخانه بستگی دارد.

البته توجه داشته باشید که فرش ورساچ آشپزخانه یا ورساچه تنها برای آشپزخانه استفاده نمی شود، بلکه می توانید در دیگر جاهای منزل نیز از این طرح جذاب خریداری و استفاده نمائید.

فرش آشپزخانه طرح گبه

فرش آشپزخانه طرح گبه نوعی فرش ماشینی یا دستبافت است که از نظر ظاهری شبیه فرش‌های گبه سنتی می‌باشد.

فرش‌های گبه‌ی سنتی توسط عشایر بافته می‌شوند و به طور کلی با پرزهای بلندتر، طرح‌های هندسی ساده و رنگ‌های زنده شناخته می‌شوند.

فرش‌های آشپزخانه طرح گبه می‌توانند این ویژگی‌های ظاهری را تقلید کنند، اما با الیاف مصنوعی یا ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی بافته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود فرش‌های طرح گبه‌ی آشپزخانه مقرون به صرفه تر و نگهداری آن‌ها آسان‌تر (عدم پرزدهی) باشد.

اکثرا گروهی از این طرح ها استقبال می کنند که در درجه اول به این طرح های زیبای عشایری علاقه داشته و در درجه دوم دکوراسیون آشپزخانه آنها کلاسیک بوده و زیاد درگیر مدرنیته نیستند.

نحوه انتخاب فرش اشپزخانه بر اساس شکل

فرش های آشپزخانه دستباف بیشتر در ابعاد مستطیل و مربع تولید میشوند ولی فرش های ماشینی در این مورد دست شما را در انتخاب با ارائه فرش در اشکال گرد، بیضی، مربع و مستطیل باز گزاشته اند.

فرش آشپزخانه مربع و مستطیل:

فرش های مستطیل از رایج ترین نوع فرش ها در بازار ایران هستند که به دو صورت ماشینی و دستباف تولید میشوند.

اگر مساحت اشپزخانتان به شکل چهار گوش هستند این نوع فرش ها میتواند گزینه مناسبی برای شما داشته باشد.

البته توجه داشته باشید که طرحی را انتخاب کنید که طرح آن به طور کامل دیده شود و ابعادفرش را همیشه کوچک تر از مساحت آشپزخانه منزلتان انتخاب کنید تا فرش زیر میز و کابینت و دیگر وسایل آشپزخانه نشود. و به طور کامل دیده شود.

فرش آشپزخانه بیضی و گرد:

با توجه به اینکه اکثر خانه های ما دیگر کامل با فرش پوشیده نشده و قسمت هایی از خانه بدون موکت و فرش هستند، آشپزخانه ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه از فرش های بیضی و گرد بیشتر استفاده میشود.

ریشه دار بودن یا نبودن فرش یکی از نکاتی است که در انتخاب فرش های بیضی و گرد باید به آن توجه ویژه ای نمود.

ما به شما توصیه می کنیم که از فرش های بدون ریشه استفاده کنید زیرا ریشه ها به راحتی در معرض آلودگی و کثیفی هستن و آشپزخانه ها نیز بسیار در معرض آلودگی هستند.

راهنمای انتخاب فرش آشپزخانه بر اساس جنس

فرشی که زیر پا پهن می‌کنید، نقشی فراتر از گرم نگه داشتن خانه دارد. اما وقتی وارد بازار فرش می‌شوید، با انواع مختلفی از جنس فرش روبرو می‌شوید که انتخاب را کمی سخت می‌کند.

در ادامه راهنمای خرید فرش آشپزخانه، به معرفی جنس فرش های آشپزخانه موجود در بازار ایران می‌پردازیم و ویژگی‌های هر کدام را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید با خیال راحت، فرش ایده‌آل آشپزخانه خود را انتخاب کنید.

فرش دستباف آشپزخانه

این نوع فرش، با عشق و هنرمندی بافندگان ایرانی و با استفاده از الیاف طبیعی بافته می‌شود. فرش دستباف، به دلیل ظرافت، دوام و ارزش هنری بالایی که دارد، گران‌بهاست و نسل به نسل به عنوان ارثیه‌ی خانوادگی نگهداری می‌شود.

الف) فرش ابریشم آشپزخانه

از لطیف‌ترین و گران‌بهاترین الیاف طبیعی برای بافت فرش استفاده می‌شود. فرش ابریشمی، درخشش و لطافت بی‌نظیری دارد و به دلیل ظرافت آن، معمولا برای فضاهای کم‌ رفت و آمد استفاده می‌شود.

که معمولا این جنس ابریشم به دلیل قیمت بالای خود به عنوان فرش آشپزخانه استفاده نمیشود.

ب) فرش پشم

پشم گوسفند، یکی از رایج‌ترین الیاف طبیعی برای بافت فرش است. فرش پشمی، نرم، بادوام و عایق حرارتی خوبی است و در طرح ها و رنگ های متنوعی بافته می شود.

بیشتر عزیزانی که تصمیم به خرید فرش آشپزخانه دستباف دارند از این جنس فرش دستباف استفاده می کنند.

ج) فرش کرک

کرک بز، از الیافی است که در بافت فرش‌های نفیس و با ارزش استفاده می‌شود. فرش کرکی، درخشش و استحکام بالایی دارد و به مرور زمان، نرم‌تر و زیباتر می‌شود.

که بستگی به سلیقه شما دارد و هر سه این جنس فرش های دستباف قابل شستشو بوده و میتوان از آنها برای اشپزخانه تان استفاده نمایید.

فرش ماشینی آشپزخانه

فرش ماشینی، با استفاده از دستگاه‌های بافندگی با سرعت و دقت بالا بافته می‌شود. این نوع فرش، مقرون به صرفه‌تر از فرش دستباف است و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود.

الف) فرش آکریلیک

آکریلیک، نوعی الیاف مصنوعی است که شباهت زیادی به پشم دارد. فرش آکریلیک، نرم، ضد حساسیت و قابل شستشو است اما به مرور زمان، ممکن است پرز بدهد.

ب) فرش مخمل

فرش های ماشینی جنس مخمل به روش چاپی بوده که امروزه در بین مردم بسیار پر طرفدار میباشد.

برخلاف اسم این فرش ها که ماشینی چاپی بوده و از جنس مخمل هستند قابلیت شستو داشته و به راحتی میتوان از آنها برای آشپزخانه منزلتان استفاده کنید.

از دیگر ویژگی های این جنس فرش ها میتوان به:

  • زیره استپدار: فرش ها در کفپوش های آشپزخانه تان لیز نمیخورد.
  • ریشه دار یا بدون ریشه: میتوان هر فرش و طرح را در هر شکلی با ریشه و بدون ریشه سفارش داد.
  • سرعت تولید بالا: این فرش ها با فرض دیر ترین زمان تولید حداکثر تا ۸ روز کاری تولید میشوند.
  • وزن سبک: یکی از ویژگی های پرطرفدار فرش جنس مخمل وزن سبک آنهاست که به راحتی و به تنهایی میتوانید این فرش ها را جابجا و شستشو دهید.

ج) فرش پلی استر

پلی استر، نوع دیگری از الیاف مصنوعی است که در بافت فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود.

فرش پلی استر، سبک، مقاوم در برابر رطوبت و رنگ‌دهی است اما دوام کمتری نسبت به الیاف طبیعی دارد.

پ) فرش ترکیبی:

این نوع فرش، ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی است. فرش ترکیبی، معمولا از نظر قیمت و دوام، بین فرش دستباف و فرش ماشینی تماما مصنوعی قرار می‌گیرد.

نکات لازم جنس فرش آشپزخانه

لازم به ذکر است در اینجا نکات خاصی را بگیم تا بهتر بتوانید فرش آشپزخانه منزلتان را انتخاب کنید:

  • برای افرادی که حساسیت دارند: فرش ماشینی با الیاف آکریلیک یا فرش‌های دستباف با الیاف ابریشم، ضد حساسیت هستند.
  • برای افرادی که بودجه کمتر و میخواهند هر ساله با مبلغ کمتری فرش آشپزخانه خود را خریداری نمایند : فرش ماشینی چاپی برای آشپزخانه هایی که میخواهید هرساله تغییری دهید در دکوراسیون آن و یا بودجه محدودی دارید ما به شما فرش آشپزخانه چاپی را توصیه میکنیم.

نحوه انتخاب فرش آشپزخانه بر اساس رنگ

یکی دیگر از نکاتی که علاوه برنکات فوق باید به آن توجه ویژه ای نمائید، رنگ فرش آشپزخانه هست که بسیار در دکوراسیون آشپزخانه تان موثر هست.

انتخاب رنگ فرش آشپزخانه به عوامل مختلفی مانند رنگ کابینت‌ها، دیوارها، کفپوش، سبک دکوراسیون و میزان نورگیر بودن آشپزخانه بستگی دارد.

  • آشپزخانه‌های کوچک: برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه، از رنگ‌های روشن و خنثی مانند سفید، کرم، بژ و خاکستری استفاده کنید.

  • آشپزخانه‌های بزرگ : برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی، از رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای، قرمز، نارنجی و زرد استفاده کنید.
  • آشپزخانه‌های پر رفت و آمد: برای پنهان کردن کثیفی و لکه‌ها، از رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای، سرمه‌ای و مشکی استفاده کنید.

کابینت های آشپزخانه:

  • کابینت‌های سفید : با هر رنگی از فرش می‌توانید ست کنید.
  • کابینت‌های چوبی: از رنگ‌های خنثی مانند کرم، بژ و خاکستری یا رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای و نارنجی استفاده کنید.

  • کابینت‌های رنگی : از رنگ‌های مکمل یا متضاد با رنگ کابینت‌ها استفاده کنید.

سبک دکوراسیون:

  • مدرن : از رنگ‌های خنثی و طرح‌های ساده و هندسی استفاده کنید.
  • سنتی:  از رنگ‌های گرم و طرح‌های شلوغ و گلدار استفاده کنید.
  • مینیمال : از رنگ‌های خنثی و طرح‌های ساده و مینیمال استفاده کنید.

نورگیر بودن آشپزخانه:

  • آشپزخانه‌های نورگیر:  از هر رنگی می‌توانید استفاده کنید.
  • آشپزخانه‌های کم‌نور : از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید.

چند نمونه ترکیب رنگ فرش و کابینت:

  • کابینت سفید + فرش کرم
  • کابینت چوبی + فرش قهوه‌ای
  • کابینت آبی + فرش سفید
  • کابینت سبز + فرش کرم
  • کابینت طوسی + فرش نارنجی

نکته: قبل از خرید فرش، اگر امکانش برایتان فراهم بود حتماً نمونه آن را در آشپزخانه خود پهن کنید تا ببینید با دکوراسیون آشپزخانه شما همخوانی دارد یا خیر.

خرید اینترنتی فرش آشپزخانه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت مردم بسیار زیادی رو به این فضا آورده و وسایل مورد نیاز خود را از اینترنت خریداری می کنند، در زمینه فرش نیز همینطور بوده و اکثر هموطنانمان اینترنتی فرش آشپزخانه خود را خریداری میکنند..

مزایای خرید اینترنتی فرش آشپزخانه:

  • صرفه جویی در زمان: خرید اینترنتی فرش آشپزخانه به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه، فرش مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.
  • صرفه جویی در هزینه: قیمت فرش‌های آشپزخانه در فروشگاه‌های اینترنتی معمولاً ارزان‌تر از فروشگاه‌های حضوری است.
  • تنوع بالا: در فروشگاه‌های اینترنتی فرش آشپزخانه، تنوع طرح و رنگ فرش‌ها بسیار بیشتر از فروشگاه‌های حضوری است.
  • امکان مقایسه قیمت‌ها: در فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید به راحتی قیمت فرش‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

از جمله فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه خرید فرش آشپزخانه میتوان به : فروشگاه صائب، دیجی کالا، فرش امیر کبیر اشاره کرد.

که هر کدام از فروشگاه های بالا ویژگی های خاص خود را داشته به عنوان نمونه برخی از ویژگی های فروشگاه صائب به شرح زیر است:

  1. تمامی سفارشات با تیپاکس و با ۲۰ درصد تخفیف ارسال میشوند.
  2. میتوانید هر فرشی را با ریشه و بدون ریشه سفارش بدهید.
  3. هر طرح در ۱۲ ابعاد استاندارد و ابعاد حتی مدنظر شما میتوانید سفارش بدید، مثلا ابعاد آشپزخانه شما نیاز به فرشی در ابعاد ۱۶۵ در ۲۰۵ سانتی متر دارد، این ابعاد استاندارد نبوده ولی میتوانید در فروشگاه صائب سفارش بدهید.
  4. اولین خرید ۵ درصد تخفیف دارد.
  5. میتوانید حتی از این فروشگاه با همکاری در فروش محصولات آن کسب در آمد هم بکنید.
  6. علاوه بر فرش، این فروشگاه پادری نیز دارد.
  7. در اشکال گرد و بیضی، مربع و مستطیل فرش و پادری ارائه میدهد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله شما را در راهنمای خرید فرش آشپزخانه همراهی کردیم تا بتوانید برای آشپزخانه منزلتان فرشی را انتخاب کنید که با آشپزخانه شما در درجه اول هماهنگ شود و در درجه دوم آشپزخانه تان را از الان آن زیباتر کند.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده و به شما کمک کننده نیز بوده باشد.