فرزاد آشوبی گفت: طارمی درست می‌گوید که ما به لحاظ داشتن استعداد و توانایی‌های تکنیکی و جسمانی شرایط خوبی داریم و قابل کتمان نیست ولی در بحث تاکتیکی به ویژه جایی که باید در رده پایه مفاهیم فوتبال را به درستی آموزش دهیم و در آن تاکید کنیم ضعف‌های بزرگی داریم. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ […]

فوتبالیست‌های ایرانی مشکل تاکتیکی دارند؟

فرزاد آشوبی گفت: طارمی درست می‌گوید که ما به لحاظ داشتن استعداد و توانایی‌های تکنیکی و جسمانی شرایط خوبی داریم و قابل کتمان نیست ولی در بحث تاکتیکی به ویژه جایی که باید در رده پایه مفاهیم فوتبال را به درستی آموزش دهیم و در آن تاکید کنیم ضعف‌های بزرگی داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اظهارات اخیر دراگان اسکوچیچ درباره مشکلات تاکتیکی بازیکنان ایرانی به مذاق مهدی طارمی خوش نیامد و ستاره ایرانی تیم پورتو پس از درخشش مقابل میلان با انتشار توییتی نسبت به این صحبت‌ها واکنش نشان داد. فرزاد آشوبی، بازیکن سابق پرسپولیس و استقلال در گفت و گویی کوتاه با خبرآنلاین صحبت‌های جالبی درباره اظهارات این دو نفر انجام داد و به نوعی برای هر دو آن‌ها حق قائل شد.

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: من فکر می‌کنم اسکوچیچ به نکته درستی اشاره کرده و البته باید مفهوم حرف مهدی را دقیق متوجه شویم. طارمی درست می‌گوید که ما به لحاظ داشتن استعداد و توانایی‌های تکنیکی و جسمانی شرایط خوبی داریم و قابل کتمان نیست ولی در بحث تاکتیکی به ویژه جایی که باید در رده پایه مفاهیم فوتبال را به درستی آموزش دهیم و در آن تاکید کنیم ضعف‌های بزرگی داریم. وقتی این اتفاق صورت نمی‌گیرد و بازیکن براساس شخصیت ذهنی و فنی مختص به خودش نه براساس یک پروسه آموزشی رشد می‌کند و وقتی به سطوح بالاتر می‌رسد این ضعف در درک از تاکتیک خودش را نشان خواهد داد و من در این بحث با اسکوچیچ موافقم. در اینکه مهدی گفته مشکل جای دیگر است احتمالا منظورش این بوده که اگر بازیکن در سن بزرگسالی دچار عدم درک از یک سری موارد فوتبالی است به بازیکن مربوط نیست و به ساختار غلطی است که بازیکن در آن رشد پیدا کرده و اصلاح آن ساختار شرایط را در سن بزرگسالی تسهیل می‌کند.

وی افزود: دلخوشی ما این است که استعدادهای بزرگی داریم ولی این استعدادها در سطح اول فوتبال دنیا خیلی دیر مطرح می‌شوند. دو بازیکن ایرانی که در فوتبال اروپا موفق هستند یکی سردار آزمون از سن پایین در اروپا کار می‌کند و طبیعتا مشکلی از این بابت ندارد. نفر دوم طارمی است و شما فرض کنید این جواهر فوتبال ایران به درستی آموزش می‌دید و شرایط بهتری را تجربه می‌کرد خیلی زودتر از این‌ها به اروپا می‌رسید و مسیر رشد و شکوفایی مهدی از چیزی که الآن هست خیلی بهتر می‌شد.

آشوبی در پایان گفت: به خاطر اینکه سن یادگیری در بزرگسالی نیست و زمانی باید باشد که مغز پذیرای مسائل جدید باشد یعنی سنین ۱۳ تا ۱۶ سال نه در بزرگسالی که ذهن شکل گرفته و کار برای مربی سخت است. به ویژه در تیم ملی که برخلاف تیم‌های باشگاهی بازیکن با مربی کمتر ارتباط دارد و این سختی کار را بیشتر می‌کند.

۲۵۸ ۲۵۱